Morten Ronde
Reklameinformation
Dette indlæg indeholder referencer til produkter og tjenester fra en eller flere af vores annoncører eller samarbejdspartnere. Hvis du klikker på links til disse produkter eller tjenester, modtager vi muligvis økonomisk kompensation for det.
november 12 2020 | Tilpasset:november 30 2020

DOGA direktør om spilbranchens adfærdskodeks i Danmark

casinoportalendk Af: casinoportalendk

Morten Rønde diskuterer effekten af den nye lovgivning med casinoportalen.dk

Eksklusivt interview

Du spillede en hovedrolle i udformingen af den danske spilbranches adfærdskodeks, der “har til formål at styrke forbrugerbeskyttelse og sikre at gambling ikke udvikler sig fra underholdning til afhængighed”. Hvordan vil du beskrive reglernes effekt indtil nu siden implementeringen i januar 2019?

“Reglerne trådte i kraft den 1. juli, så der har ikke været meget tid til at evaluere effekten endnu. Jeg ved, at alle udbydere i brancheforeningen har indført et “reality check”, der popper frem og fortæller spilleren, hvor meget tid og hvor mange penge der er brugt og spørger spilleren, om han/hun vil fortsætte. Der er også indført nogle betydningsfulde restrektioner i forhold til meddelelser til spillerne. Det, der dog endnu ikke er blevet implementeret, er restrektioner på mængden af reklamer, og det virker til at være det eneste, som politikerne fokuserer på.

Nogen påstår, at adfærdskodekset har gjort livet svært for marketingsafdelingerne og i en bredere kontekst kan ses som en øget fjendtlighed i Europa imod branchen. Hvad vil du sige til dem, der synes, reguleringen er ved at blive for meget?

“Det er klart, at restriktioner for marketing påvirker markedet og gør det mere sårbart for udbydere uden licens, som benytter mere aggressive salgsmetoder. Men det er vores organiserede spiludbydere, der må gå forrest og føre branchen til en bedre position end i dag. Hvis vi ikke selv kommer med hurtige og passende svar, tager politkerne sagen i egen hånd – præcis som de har gjort det i Italien.

Hvis vi ikke selv kommer med hurtige og passende svar, tager politkerne sagen i egen hånd – præcis som de har gjort det i Italien.”

Især affiliates mærker effekten af det nye adfærdskodeks og prøver at skille sig ud på et mættet marked. Hvilke råd har du til dem? Hvordan vil du sige, at tredjepartsannoncører overholder retningslinjerne? Kan affiliate-portaler med anmeldelser gøre det bedre og burde de i højere grad blive holdt ansvarlige?

“Jeg oplever, at en del af affiliate-branchen i Danmark har gjort en stor indsats for at til passe sig det øgede fokus på at overholde reglerne og professionalisere deres virksomheder. Affiliate-branchen er blevet etableret og spiludbyderne vil samarbejde med affiliates, der beviser, at de har forstået vigtigheden af at indordne sig reglerne for gambling og marketing.”

Mange siger, at det danske adfærdskodeks burde betragtes som mønstereksemplet for håndtering af gambling-reklamer. Hvad tænker du om, at Sverige indfører en endnu strengere regulering? Er det fair for både udbydere og spillere?

“Jeg mener ikke, at det danske adfærdskodeks er det mest omfattende eller restriktive i Europa. Det kodeks, som de organiserede udbydere i Storbritannien bruger, er på flere områder mere restriktivt end, det vi har i Danmark. Vi må dog ikke glemme, at adfærdskodekset er et supplement til lovgivningen, og at den danske spillovgivning i min optik er strengere end spillovgivningen i Storbritannien.

Det er DOGAs opgave at kommentere på den svenske lovgivning, men jeg vil dog sige, at det ser ud til, at den svenske lovgiving allerede er for stram til at “målet for kanalisering” kan realiseres (kanalisering af spillere fra det sorte/ureguleret marked over til det hvide/regulerede marked), som regeringen ellers har sat sig.”

I Sverige er antallet af brands med licens faldet fra 160 til omkring 100 siden lovgivningen blev indført. I Danmark er antallet i øjeblikket omkring 50. Tror du antallet af brands i Sverige stille og roligt vil nærme sig det antal, som der er i Danmark?

“Det er svært at sige. Ud fra hvad jeg hører, så er der udbydere, som har det svært i Sverige. Hvis der kommer yderligere, strengere lovgivning ind, så tror jeg, at der er udbydere, som forlader det marked. Derfor er det muligt, at antallet af brands med licens vil falde.

Hvis der kommer yderligere, strengere lovgivning ind, så tror jeg, at der er udbydere, som forlader det marked”

Har du nogen forudsigelser for lovgivingen i de øvrige nordiske lande? Hvad tror du, bliver det næste?

“Desværre ser det ikke ud til, at de øvrige nordiske lande (Finland og Norge) er tæt på en regulering af deres spillemarkeder på samme måde som i Danmark og Sverige. Men jeg tror, at at det over tid vil stå klart for de lokale regeringer i Finland og Norge, at et åbent licenssystem for gamblingprodukter er den bedste måde at kontrollere spillemarkedet og beskytte forbrugerne.

Men jeg tror, at at det over tid vil stå klart for de lokale regeringer i Finland og Norge, at et åbent licenssystem for gamblingprodukter er den bedste måde at kontrollere”

Hvis du skulle gøre det igen, er der så noget, du ville ændre i adfærdskodekset?

“Det er sandsynligt, at der i den kommende tid bliver lavet ændringer i adfærdskodekset. Den nye regering ser ikke ud til at være tilfreds med mængden af og indholdet i gambling-reklamer. Vi har behov for at fortsætte dialogen med regeringen de kommende måneder.

Den nye regering ser ikke ud til at være tilfreds med mængden af og indholdet i gambling-reklamer”

AV teamet:

Casinoportalen.dk

Redaktionen på Casinoportalen.dk har skrevet og tjekket denne artikel for at sikre den ikke har vildledende eller upræcise informationer. Alle meninger, der kommer til udtryk her, er udelukkende Team Casinoportalen.dk’s egne. Hvis du har noget at tilføje til denne artikel, er du meget velkommen til at kontakte os.